Hemmasnack – en podd med barns frågor om den kristna tron

Hur kan Gud alltid ha funnits? Hur vet man att det är Gud som talar till en, man kanske bara inbillar sig? Och varför skapade Gud syndens träd? Det är några av frågorna som dyker upp i den här podden där vi får följa fyra fantastiska tweens och deras frågor till teologen Martin Helgesson.

Podden riktar sig till dig som vuxen och förälder, som längtar efter att få inspiration till att prata tro i hemmet. Den passar även perfekt för dig som är nyfiken på den kristna tron och vill veta mer. Podden går dessutom ypperligt att använda i t ex barn- och ungdomsgrupper. Ja, ni hör ju själva – den passar för ungefär alla, gammal som ung.

Producent: Salt – barn och unga i EFS

Hemmasnack – en podd med barns frågor om den kristna tron

Hur kan Gud alltid ha funnits? Hur vet man att det är Gud som talar till en, man kanske bara inbillar sig? Och varför skapade Gud syndens träd? Det är några av frågorna som dyker upp i den här podden där vi får följa fyra fantastiska tweens och deras frågor till teologen Martin Helgesson.

Podden riktar sig till dig som vuxen och förälder, som längtar efter att få inspiration till att prata tro i hemmet. Den passar även perfekt för dig som är nyfiken på den kristna tron och vill veta mer. Podden går dessutom ypperligt att använda i t ex barn- och ungdomsgrupper. Ja, ni hör ju själva – den passar för ungefär alla, gammal som ung.

Producent: Salt – barn och unga i EFS

Välj avsnitt

Sida 1

  • blank
    Publicerad måndagen den 03 juli 2023
    Att vara sig själv - ”räcker det” i Jesus ögon eller vill han att vi ska vara ”bättre”? Vad innebär helgelse? Lyssna och fortsätt gärna samtalet där hemma. Med det här avsnittet vill Hemmasnack önska alla lyssnare en fin sommar! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad torsdagen den 25 maj 2023
    Kommer vi få se Gud någon gång? Och hur gammal är Jesus egentligen? Lyssna på snacket mellan tweensen och de vuxna - och fortsätt gärna samtala där hemma! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 05 maj 2023
    Nattvarden och betydelsen av Jesus dop. Välkommen till en ny vårsäsong med Hemmasnack. I dagens avsnitt får vi möta en något utökad grupp ungdomar, en ny samtalsledare och även ny teolog. Och det är ämnena nattvarden och Jesus dop som står högst upp på agendan för detta avsnitt.  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 28 oktober 2022
    Välkommen att lyssna och fundera ihop med gänget, och denna gång på temat:"Har Gud en plan för mitt liv?" Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 23 september 2022
    Välkommen till en ny säsong med Hemmasnack! Poddengänget har utökats med några fler tweens och i dagens avsnitt lyfts en lyssnarfråga som handlar om apologetik. Häng med in i samtalet! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 17 juni 2022
    Välkommen till säsongens sista avsnitt med Hemmasnack. I detta avsnitt får vi lyssna på och börja samtala om Guds plan för mitt liv. Dagens avsnitt innebär starten av en kortserie i ämnet. Välkommen tillbaka i höst då vi får fortsätta lyssna på ämnet. Ha en skön sommar och T A C K för den här säsongen! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 03 juni 2022
    Podden fortsätter på spåret "Kluriga ord" och idag lyfts två specifika ord - nåd och rättfärdighet. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 13 maj 2022
    I Hemmasnack pratas det idag om Guds välsignelse - vad innebär det egentligen att Gud välsignar oss?  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 22 april 2022
    Välkommen till ett nytt avsnitt med Hemmasnack! I dagens avsnitt pratas det om dopet och om vad det egentligen innebär att vara kristen. Hur kan jag veta säkert att jag är kristen? Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 01 april 2022
    Vad vet vi om Gud? Och kan Gud glömma? Gänget pratar om dessa spännande ämnen och så får vi även tips på i vilka situationer man kan lyssna på Hemmasnack. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 18 mars 2022
    Kan vi göra något för att komma till himlen? I dagens avsnitt pratas det mer om himlen och det ställs nyfikna frågor om judarna och om människorna som levde före Jesu tid här på jorden. Och så börjar gänget prata om djur. Kommer mina husdjur finnas i himlen? Välkommen till dagens avsnitt med Hemmasnack! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 04 mars 2022
    Gänget är äntligen tillbaka med nya avsnitt och rivstartar med att prata om Jesu tid här på jorden. Varför skrev bara fyra av lärjungarna om Jesus? Jesus kunde ibland bli så väldigt arg när han var på jorden, varför? Det kan nästan kännas som att han inte älskade människorna. Vad är egentligen en hedning? Och varför ville inte Jesus att människor skulle berätta för andra om vem han var? Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 26 november 2021
    Idag pratas det om Guds egna lovsångsteam - änglarna! Eller vänta, vilka uppgifter har de egentligen? Välkommen till terminens sista avsnitt av Hemmasnack. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 12 november 2021
    Är Gud man eller kvinna? I dagens avsnitt nosar podden på det här med manligt och kvinnligt. Följ med och ta del av snacket! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 29 oktober 2021
    I dagens avsnitt pratas det en del om krigen i Gamla testamentet. Gör Gud skillnad på folk?Ibland kan det upplevas som att Gud är orättvis, är han det?  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 15 oktober 2021
    Vad är meningen med livet? Det är en av frågorna som ställs idag. Och varför måste vi bo här på jorden innan vi kommer till himlen? Kan vi inte bara få en direktbiljett dit istället? Dessutom verkar vår ålder i himlen verkar vara ett högintressant ämne för gänget. Ja, var är egentligen evigheten?  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 01 oktober 2021
    Vad kan jag svara när andra säger att Gud inte finns? Och hur vet man att Gud finns? Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 17 september 2021
    Idag lyfts ämnet "Tro och vetenskap". Är det rimligt att de mirakler som Bibeln berättar om verkligen har hänt? Kluriga funderingar vädras och två djur blir indragna i diskussionen - dinosaurier och apor.  Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 03 september 2021
    Podden är äntligen tillbaka med en ny säsong - välkommen att följa med och ta del av spännande ämnen och funderingar! I dagens avsnitt samtalar gänget om olika religioner och så får vi höra om hur den kristna tron kom till. Jesus var ju trots allt jude. Häng med och lyssna! Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad torsdagen den 06 maj 2021
    Vem är egentligen Jesus? Varför kom han till jorden som bebis och inte som vuxen? Vi pratar om kristendomens huvudperson i säsongens sista avsnitt och får också ta del av en riktigt klurig lyssnarfråga. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad torsdagen den 22 april 2021
    Hur vet man att just Bibeln är sann? Och när skrevs den egentligen? Det blir fokus på Bibeln idag - häng med och lyssna! Dessutom får du veta vilket godis du ska bjuda på om du får oväntat besök av poddgänget. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad torsdagen den 08 april 2021
    Idag pratar gänget om ondska och djävulen. Och en fråga som kommer upp är varför Gud har slutat visa sig så tydligt för oss. Eller har han det egentligen? Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad fredagen den 26 mars 2021
    Varför visar sig Gud så sällan? Poddgänget pratar om längtan efter att Gud ska visa sig mer. Hur vet jag att jag fått bönesvar? Och kan man egentligen veta vilket utseende Jesus hade?!? Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
  • blank
    Publicerad lördagen den 27 februari 2021
    I det första avsnittet pratar podd-gänget bland annat om hur Gud alltid kan ha funnits och varför Gud skapade trädet med “syndens frukt”. De kommer också in på ämnet hur det kommer att vara i himmelen. Och var fanns paradiset, där Adam och Eva bodde, egentligen? Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.