Tio nya program på Norea Play

25 augusti 2022 | Norea allmänt, Programnyheter

Vi arbetar med att utöka programutbudet på Norea Play. Dels frågar vi programskapare om de vill låta sina program synas hos oss, dels har vi nu börjat bli kontaktade av producenter i samma ärende.

Under vecka 33 och 34 har följande programserier tillkommit på webbversionen. Mobilappen ligger lite efter.

Tror du?

Vad tror du på? Här diskuterar medlemmarna i Svenska Kyrkans Ungas Tro- & Identitetsgrupp. Det handlar om bibelställen såväl som trossatser.

Jesus & Politik

Podden som vill få dig att ta ansvar över ditt ditt demokratiska utrymme genom att engagera dig i politiken.

I podden medverkar en panel av politiskt aktiva kristna av olika politisk färg. Podden produceras av Akademin Bilda & Sänd.

blank

Kristna dejtingpodden

Kristna Dejtingpodden är en kristen livsstilspodd om kärlek, relationer, sex, teologi, politik och helikoptrar!

Podden produceras av programledarna Cilla Eriksson och P-O Flodström i samverkan med webbplatsen kristendate.se.

blank

Hur kan jag veta?

”Likt mig tror jag att du bär på svåra och stora frågor kring tron och på samma sätt som det har hjälpt mig tror jag att det kommer att hjälpa dig i din resa med Gud, men också till Gud.”

Producerad i samarbete med Radio Hope Sverige. Serien är den svenska versionen av Gateway Church-serien How do I know med pastor Robert Morris och apologet Ravi Zacharias.

blank

Kan jag tro på Gud?

En podd om tro, mirakler och omvälvande livshistorier med Tigleth Malkey och Clara Göthberg. Vi sätter oss ner för att lyssna till spännande historier som utan Guds ingripande är otroliga. Häng med oss på denna resa och låt dig bli utmanad. Kanske kan också du tro på Gud.

Podden produceras av Radio Hope.

blank

Dokumenterade mirakler

Sker mirakler idag, och går de i så fall att dokumentera? Hur förhåller sig vetenskap och bön till varandra? Dokumenterade mirakler ställer dessa frågor på sin spets i ett försök att belägga det övernaturligas existens.

En podcast från 2019 med Göran Reierstam och Micael Grenholm, producerad av den kristna radiokanalen Radio Hope.

blank

Den bibliska urhistorien

Tore Jungerstam presenterar sin syn på de första kapitlen i Bibeln – de som handlar om skapelsen och urhistorien. Den bibliska skapelseberättelsen utgjorde ett huvudtema i Tores magisteruppsats i teologi vid Åbo Akademi.

I programmet ingår tre videoserier:

  • Skapelseberättelsen
  • Urhistorien och dokumenthypotesen
  • Noas flod och dokumenthypotesen
blank

In My Living Room

Eleonora Lahti delar händelser och tankar i sitt liv som sångerska, högstadielärare, mamma och medmänniska.

Podcasten produceras av Radio Hope.

blank

Arkeologin och Bibeln

Tore Jungerstam jämför Gamla Testamentets texter med vad vi utifrån arkeologiska fynd tror oss veta om den period då berättelserna utspelar sig.

text

Gudaväsenden och jättar

Blandäktenskap mellan gudar och människor? Jättar? Är det mytologi vi möter i 1 Mos 6:1-4? Hur kan man förstå det här?

Kanske de mest missförstådda verserna kan plötsligt ”make sense” om man analyserar textens struktur och de ord som används.

Tore Jungerstam gör en djupdykning i verser som många helst hoppar över.

Sök efter kategori