2016-03-23

SAT-7 firar tjugo år!

Untitled design (4)

I år firar SAT-7 tjugo år! Sedan den blygsamma starten 1996 har man gjort Guds kärlek synlig för miljontals människor i Mellanöstern och Nordafrika genom sina program.

När grundaren och ledaren Dr Terence Ascott ser tillbaka på den blygsamma starten, minns han särskilt en fattig familj som bodde på Kairos gator. De kurade ihop sig under en presenning som enda skydd. Detta var ingen ovanlig syn i Egypten år 1981. Det anmärkningsvärda var att, även om de nästan inte hade några andra ägodelar, så tittade de ändå på sin egen TV!

Under ett antal år hade Terence byggt upp en stark kristen förlagsverksamhet i Kairo, med syftet att dela de goda nyheterna genom litteratur i Mellanöstern. Men den fattiga familjen på gatan fick honom att inse den oerhörda potentialen som fanns genom TV. Man skulle kunna nå miljontals fler än genom det skrivna ordet! I synnerhet som halva befolkningen i denna region varken kunde läsa eller skriva.

På så vis föddes idén om en kristen TV-kanal.

Många invändningar mot kristen TVTerrance Ascott
Under 80-talet utvecklades teknologin snabbt, och i samband med Gulfkriget, när alla tittade på CNN:s nyheter från Qatar, blev det tydligt vilken stor påverkan satellit-tv hade. Men det skulle dröja många år innan längtan efter en kristen TV-kanal kunde förverkligas. Terence förklarar:

– När vi berättade om visionen för människor i arabvärlden, mötte vi ofta invändningar som ”arabiska kristna skulle aldrig riskera att visa sina ansikten i en kamera”; ”det kommer aldrig att gå att grunda en sådan TV-station”; ”myndigheterna kommer aldrig att tillåta den att göra eller sända program” och ”lokala kyrkliga ledare vill inte ha kristen TV som baseras på de amerikanska varianter som de sett”.

Men en efter en tog man sig förbi dessa invändningar och slutligen, efter många år av undersökningar, diplomati och bön, hade SAT-7 en styrelse bestående av prominenta kyrkliga ledare från regionen, och var redo att sätta igång.

Den 31 maj 1996 började SAT-7 sända på arabiska två timmar i veckan. Med väldigt begränsad utrustning och utrymme, tog det fem timmar att spela in bara tio minuter av det första programmet! När Terence ser tillbaka på denna första pionjärtid, säger han:

– När vi först lanserade hoppades vi att vi till slut skulle ha en heltidskanal. Men på flera olika språk – arabiska, turkiska och farsi?! Det skulle vara helt otroligt om vi lyckades komma så långt. Jag kunde verkligen inte se hur vi skulle ta oss dit, men vi var tvungna att försöka!

Kristenheten fick ett offentligt ansikte
Som ett resultat av de första, enkla sändningarna, började brev att komma från exalterade tittare i Egypten, Algeriet, Jordanien, Marocko och andra delar av regionen. Tittare var förstummade, eftersom SAT-7 gjorde något radikalt i den arabiska medievärlden – man gav kristenheten ett offentligt ansikte.

– När vi började sända för 20 år sedan, berättar Terence, var det en chock för människor att se att det fanns kristna araber. Det första telefonsamtalet från en tittare som vi tog emot, på första dagens sändning var från en person som sa: ”Jag såg en kvinna som talade arabiska och som hade ett kors runt halsen. Vad är detta? Vem är detta?”

– Det visar var vi befann oss då. Idag finns det en mycket större medvetenhet om vilka de arabiska kristna är, vad de tror och hur de lever, säger Terence.

Från att ha sänt endast två timmar per vecka, har SAT-7 vuxit till ett nätverk av fem kanaler, som sänder tjugofyra timmar om dygnet på tre huvudspråk (arabiska, farsi och turkiska) till en publik på mer än 15 miljoner människor.

Ökat inflytande också på Internet
När SAT-7 började sända 1996 var satellit-tv det allra senaste. Sedan dess har Internet, sociala medier och ett stort utbud av olika digitala enheter förändrat sättet på vilket människor konsumerar media. Även SAT-7 har utvecklats och hela tiden försökt ta vara på nya möjligheter att sprida evangeliet.

Trots Internetrestriktioner i Mellanöstern och Nordafrika så växer SAT-7:s inflytande online snabbt. Varje månad har man 1,7 miljoner nedladdningar av videoklipp på Youtube, och ännu fler nås via Facebook. Med en ny strategi för sociala medier planerar SAT-7 nu framåt för hur man skall kunna göra evangeliet tillgängligt och relevant för nästa generation tittare.

De pågående konflikterna i Mellanöstern har på många håll tystat eller förflyttat de vanliga gudstjänstformerna, vilket gör SAT-7:s roll ännu viktigare idag än för tjugo år sedan. Samtidigt gör våldet som utövas i islams namn att människor i regionen ifrågasätter sin ärvda religiösa tillhörighet. Somliga väljer att helt avvisa religion, andra söker efter en vettig Gud.

– Nu är bästa sändningstid för oss, säger Terence. När politisk islam har blivit misskrediterad och människor söker efter svar på människors inhumana beteende mot andra människor, och inte minst muslimers inhumana agerande mot andra muslimer, har vi en fantastisk möjlighet att nå in i miljontals hem, som är helt otillgängliga för andra former av vittnesbörd, med ett evangelium om kärlek, fred, hopp och försoning.