2012-01-10

Evangelisera via sociala medier?

ApparSommaren 2011 tog Gustav flyget över Atlanten för att spendera sommaren som praktikant på TWRs huvudkontor i Cary, North Carolina.

Kan du berätta lite om dig själv? Vem är du? Gustaf LunnergardJag är Gustaf Lunnergård. Jag bor på Gärdet i Stockholm med min bästa kompis Uffe. Jag läser Digitala Medier påStockholms Universitet. Det är en tvärvetenskaplig kandidatutbildning och hittills har jag haft kurser i animerad film, kortfilm, flashspel, world of warcraft, vetenskapsmetodik, facebook. pedagogik, socialpsykologi. Just nu är jag totalt insnöad på löpning och rekommenderar boken ”Born to run”.

Vad gör du i Cary och varför är du där?
Historien kring hur jag hamnade i Cary börjar med att min far visade mig en broschyr om sommarpraktikplatser för TWR. Mina planer för sommaren var ganska vaga, möjligtvis jobba på posten. Därför lät praktik som ett väldigt intressant alternativ. Jag arbetade där som sociala medier-praktikant, vilket passar mig eftersom jag studerat mycket Facebook och kommunikation under våren i skolan. Hela grejen kändes som ett bönesvar från Gud, eftersom jag under våren har bett till Gud om något vettigt att göra i sommar. Att kombinera studierelaterat arbete och att jobba för Guds rike kändes helt perfekt!

Mina arbetsuppgifter i Cary gick ut på att övervaka de olika plattformarna som TWR använder sig av inom sociala medier. Dessa inkluderar framför allt Facebook och Twitter, men även Youtube, LinkedIn och Flickr. Sen hade jag och min kollega Bethany, som också var sociala medier-praktikant, en videoblogg. Där hade vi ganska fria tyglar, men hade som målsättning att varje vecka belysa och berätta mer om ett TWR-projekt. Vi skulle även skapa en 12-månaders strategiplan för hur TWR ska använda sig av sociala medier i framtiden. På Facebook och Twitter försöker vi skapa relationer med människor, kristna som icke-kristna. Och med goda relationer ökar chansen att någon klickar på den där länken om ”Thru the Bible” eller ”Project Hannah” som man lägger upp på Facebook eller Twitter.

Hur tänker du kring mission och sociala medier?
Sociala medier handlar om att kommunicera. De skapar en mer informell och lättillgänglig miljö för de människor som vill prata med oss på TWR. Målsättningen är att människor snabbt ska kunna få kontakt och att bygga upp ett förtroende, samt skapa meningsfulla relationer. Till skillnad från lyssnarbrev och mailrespons så är de sociala medierna snabbare. Detta skapar dock en problematik i och med att medierna kan förändras snabbt och det gäller att hänga med i utvecklingen. För ungefär en månad släpptes Google+ som är en ny Facebookkonkurrent. Vem vet om två år kanske det är den plattformen som gäller?

Går det att använda sociala medier i missionerande syfte?
Jag tror det finns stora möjligheter att använda sociala medier i evangelisationssyfte. Alla människor har ett behov av att kommunicera och de sociala medierna skapar nya möjligheter för detta. De är inte heller bundna till datorer utan finns tillgängliga i mobiltelefoner och är därför alltid aktuella.

 ”Vi står inte inför valet om vi ska använda sociala medier – utan hur”